فلاح علي كرسي العرش

2006/07/13

لحن ليلي لا يسمعه غير أبناء قريتنا

فلتكن البداية هي غرق الشمس في بحيرة الدماء الصغيرة لتتناثر منها بعض القطرات كل قطرة تصبح جنية جميلة تجلس علي الشاطئ لتمشط شعرها ثم ترسله علي ظهرها وتتركه حتي يكمل الهواء تمشيطه
تذهب احداهن الي شجرة الجميز القديم لتقشر ثمار الجميز الخضراء عن صغارها وترضعهن بعض من قطرات الندي المعتق المخبوء في أثدائهن
ثم يجلسن في المقاعد الأمامية عندما يأتي عفريت شقي يمسك عصا المايسترو ليشير إلي كل عازف ليأخذ مكانه يصفر جندب الحقل معلنا البداية تمسك ذكور الضفادع كمنجاتها وتبدأ بصوت رقيق مثير يجذب إليها الإنالث ليتراقصن علي المسرح الليلي
تصطف بنات عرس علي شكل مجموعات يرددن نشيد وحيد خلف عازف الناي في جوف شجرة التوت تبكي الأفاعي علي بيضها المسروق وعلي أبنائها المقتولين في جوف الأرض بأسلحة المحاريث لتتلو عليهم بومة عجوز حكمتها يرددون معها نشيد الصبر "كنا طيور الصبح أبناء الشموس حتي أتانا أبناء البشر
كنا تجاعيد البحيرة في النهار حتي حُبسنا في في ضوء القمر"كنا.....وكنا
فلا تحزن إذا قتلتك الجنيات عند مرورك كي لا تفسد لحنها الليلي
سيخرج ساعتها شبحك الطيب ليجلس معهن كائن وديع يستمع إلي اللحن الأزلي

2006/07/06

كيف تستخرج قيد عائلي

إذا كنت ممن يرغبون في استخراج قيد عائلي فبالطبع عليك التوجه للسجل المدني للإستعلام ومن هناك تبدأ الرحلة
فإليك عزيزي المستخرج النصائح والتوجيهات والأوراق المطلوبة
أولاً الأوراق المطلوبة
صورة من شهادة الميلاد بتاعت حضرتك مهما بلغ سنك وحتي ولو كان معاك بطاقة وباسبور
صورة من شهادات ميلاد كل اخواتك وتكون طبق الأصل يعني مختومة من اتنين موظفين مرتبهم لا يقل عن خمسة جنيه
بطاقة والدك العائلية البطاقة الورق القديمة اوعي تستهبل وتجيب بطاقة الرقم القومي لأنها بدعة مستحدثة من عمل الشيطان وكل بدعة ضلالة- بس طبعا ده مش معناه انك ما تجيبش البطاقة الكمبيوتر يمكن ربنا يرزقك بموظف بيحب الحداثة والتكنولوجيا يطلبها منك
صورة من بطاقة سيادتك الورقية والرقم القومي راجع البند السابق
بطاقة والدتك الشخصية
شهادات وفاة جدودك الي جدك الفرعون الأعظم أحمس هتقولي تجيبها منين طبعا من سجل مدني طيبة أو منف حسب المركز اللي كان تابع ليه
أما إذا كنت أقل من 21سنة فكده يبقي مصيبتك مصيبتين فلابد أن تصطحب أحد أقاربك من الدرجة الأولي ومش بعيد يطلبوا منه الورق اللي هيطلبوه منك
ثانيا كيفية التعامل مع موظفي السجل المدني اتبع القواعد التالية
القاعدة الأولي قاعدة الصياد
اذا دخلت السجل المدني لمعرفة الموظف المختص فلا تذهب إلي الموظف الذي يراقبك من بداية دخولك إلي المكتب لأنه كالصياد الذي يهم بالتقاط فريسته وساعتها لن تنجو من غتاتته ورخامته... يسمونه في المكتب موظف الإستقبال
القاعدة ثانية قاعدة الملائكة
الموظفون هم ملائكة من السماء شاء القدر أن يهبطوا علي الأرض ليكونوا خزنة علي سكانها فعاملهم بكل رفق وحنان واحترام اي قبل يد الموظف مرتين عند الحضور وعند الإ نصراف
القاعدة الثالثة قاعدة الكلب
بيقول المثل إن كان لك عند موظف السجل حاجة أوعي تقوله ياسيدي لأنها أصبحت مفهومة للموظفين بشكل واضح أما البدائل فهي يا سعادة الباشا ياريس يا باشمهندس يا افندم حضرتك فخامتك نيافتك كل ده تجربه وتشوف هيفرح بأي لقب منهم وتمسك فيه أما إذا كان سنه كبير فممكن تقوله ياأفندينا هينبسط أوي
القاعدة الرابعة قاعدة الكداب
خليك ورا الموظف لغاية باب البيت فهو يعرف عمله أكثر من أي شخص نفذ كل طلباته حتي إن كانت غير منطقية ولا تنا قش أو تجادل ياأخ علي
القاعدة الخامسة
الموظف دائما علي حق فإياك أن تعارضه
القاعدة السادسة
إياك أن ترفع صوتك علي الموظف أو تهمهم بأي كلمات مسيئة فرفع الصوت والشتيمة هي إحدي المهام الوظيفية لموظفي السجل فإذا فعلت ذلك فأنت تتعدي علي موظف حكومة
القاعدة السابعة قاعدة الكوتشينة
لاتكشف ورقك كاملا للموظف حتي لا يعرف آخرك ويطلع لك ورق ناقص من تحت الأرض دعه يطلب كل ورقة بالترتيب حتي يمل منك وينظرلك بكل غيظ ويقولك ان ورقك كامل
أوقات يحظر عليك فيها محادثة الموظف
عند تناوله الإفطار أو الشاي
عند محادثته لزميلته الأمورة اللي في الغالب بيكون اسمها أماني أو صفاء
عندما يتمطع أو يتثاءب
عند ابتدائه في تخليص ورقك ده إذا ابتدي
أخيراَ يمكنك الأستغناء عن كل التعليمات السابقة إذا كان معاك واسطة وياسلام لو تكون رتبة تقيلة في الشرطة أو في القضاء
أو انك تتقل جيبك وتدفع لكل بني آدم وحيوان في السجل وماتدفعش وانت متضايق هو انت بتديله صدقة
إمضاء
مجرب

2006/07/01

إزاي ممكن تكون عريس\عروسة؟

نط السؤال في دماغي مرة واحدة خير اللهم اجعله خير
:كانت الإجابات كالتالي:بالنسبة للرجال والاولاد
راجل عجوز:عايزنا نرجع زي زمان...مفيش حاجة بعيدة علي ربنا
شاب عنده 25سنة:ب150الف جنيه....يعني شكلها كده مفيهاش جواز
عيل صغير في أولي ابتدائي:كمان أربع سنين ...اهو يدوب تكون خلصت ابتدائي
مش شاب قوي عنده 45سنة:ياسلام حباية أصلية وليلة خميس.....ومالك كده بتتكلم زي ما تكون بتحلم
:اما السيدات والآنسات فكانت الإجابات كالتالي اعفوني من تحديد السن
انا عارفة الشبان اتعموا ليه....المشكلة انهم مفتحين-
ربنا يبعت.....آمين يارب-
ياخويا ايدي علي كتفك.......لا والله انا كتفي مشغول-
ابقي قابلني ......طب ليه التشاؤم-
بلا نيلة هي المشرحة ناقصة قتلا...مدوباهم اتنين-
ملحوظة:بعض هذه الاجابات حقيقية وبعضها تخريفية
ملحوظة2:اللي عنده اجابات تانية ياريت يضيفها وعقبال حداكم وزغروته ياحبايب والف مبروك ياام اشرف