فلاح علي كرسي العرش

٢٠٠٦/٠٥/٣١

القائمة القاتمة

هذه قائمة بأسماء مدونين عرفتهم عن قرب أو أدّعي ذلك
ولاحظت ان كل واحد منهم له لعنته الخاصة التي تحكم تصرفاته وتجعل له رونقه الخاص
وتبعا للنظام الديمقراطي الذي ننعم به سأذكر اللعنة التي أصابت هوميروس
وإيمانا بالديمقراطية سيكون الترتيب تبعا للترتيب الهجائي
عشان يبقي هوميروس آخر اسم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصابته اللعنة البيضاء
فهويخرج من الدنيا كما دخل فيها لا يستطيع أي شئ ان يكسبه لونا آخر
قد يعتبر البعض أن تلك ليست لعنة
نعم فهي في ذلك الموضع ليست لعنة ولكنها حينما تكون متعلقة بالدراسة فهي قمة اللعنات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصابتها لعنة التحليل فهي قادرة علي تحليل أي شئ من أشخاص إلي أعمال أدبية
حتي النكت ياريتك كنتي في كليتنا كنتي جيبتي امتياز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصابته لعنة التبغ وهو لا يراها انها ليست لعنة مطلقا بل ان الذين لا يدخنون هم الملعونين
وترتبط لعنة التبغ بلعنة أخري هي الشعر
يقول عوليس لكمنجة وهوميروس لا يوجد شاعر علي وجه الأرض لا يدخن من لا يدخنون هم مُدّعون
انا ياعم الحاج مش مدّعي انا لما باجي اكتب بولع سيجارة جنبي بدل البخور واهو تدخين سلبي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أصابتها لعنة الحيرة
فهي كاتبة متفردة ورسّامة لها رونقها
وممثلة بارعة وعازفة درمز وأخيراَ مغنية
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصابتها لعنة الليمون
مع ان اكسترا خلّص اللمون اللي في البلد الا انها لازالت محتفظة بلعنتها الليمونية
وتتلخص لعنتها في ان تظل خضراء طوال عمرها كشجر الليمون
لا يثنيها عن خضارها إلا الموت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لا أدري كيف أسمي لعنتها فهي خليط من مجموعة لعنات
حسنا سأسميها اللعنة المحوّجة
فهي منطوية ولكنها اجتماعية الي حد كبير حزينة داخل أوراقها ومرحة طوال الوقت
رومانسية بشخصيتها الإفتراضية واقعية بشخصيتها الحقيقية
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أصابته لعنة اللبلاب فهو يحب السلطة إلي حد كبير
موقف في أحد المطاعم الفخمة معزومين طبعا:تعرف ياهوميروس مش بعيدة ان دي تكون البداية
بعد كده ممكن تلاقيني نازل من عربية هيئة سياسية وداخل المطعم ده تاني
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أصابتها لعنة الكتابة
كانت تعيش داخل لوحاتها الهادئة بألوانها المميزة الأزرق والأحمر المنسقين في شكل كاروهاتي
وبعد قليل أجدها تعيش حياة أخري مليئة بالضوضاء داخل مدونتها
لكنها لم تتخلي بعد عن ألوانها الأصلية وعن تقسيمتها الكاروهاتية
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ميصحش اني أقول لعنتي وانتم موجودين أمال انتو هتردوا علي البلاوي اللي فوق دي ازاي لازم تاخدوا بتاركم
وعموما انا هقترح لعنة من عندي لنفسي
هوميروس توالت عليه لعنات عديدة فلم تجد منه فائدة فاعتبرته لعنة هو وحده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملحوظة اي شخص معترض علي لعنته المذكورة او يري تصحيح للعنة شخص آخر فليكتب طلب علي ورقة دمغة يتم النظر فيه
هذه اللعنات غير مرتبطة بأسلوب الاشخاص الإفتراضيين انما هي مرتبطة بالشخصيات الحقيقية ولم أذكر الاسماء الحقيقية منعا للفضايح
تقبل أي لعنات لأشخاص آخرين بشرط المعرفة القوية
تم كتابة هذا البوست علي أنغام أغنية من خمسة لخمسة ونص معرفش مين اللي مشغلها لكن كان لازم اذكرها في المقال
أستودعكم الله

18 تعليقات:

At ٣١/٥/٠٦ ٩:٤٠ م, Blogger عوليس said...

اذا فهى الحرب نخوضها دفاعا عن النفس

ماشى يا ريس عقابا ليك هشرب جنبك اروصه سجاير اما انزل

 
At ٣١/٥/٠٦ ٩:٤٥ م, Blogger عوليس said...

نسيت اقولك (انما المدخنون اخوه) وهناك من سينهض من تراب الارض المقدسه ويقتص منك قصاصا لا رجعه فيه

 
At ٣١/٥/٠٦ ١١:٢٢ م, Blogger غادة الكاميليا said...

لمون لمون يا مفتري لمون
بس دي لعنه تطمع في ستات البيوت
إذا فهي الحرب

 
At ١/٦/٠٦ ١:٢٤ ص, Blogger شغف said...

اممممممممم

وما هو تعريفك للعنات اذن ؟

بالنسبة لخاصتي
فأعترف
لكنها ليست بلعنة على الاطلاق - بالنسبة لي-حتى لو كانت كذلك لآخرين وأنت منهم

أما لعنتك الخاصة

فأنت ملعون بالترقب يا ولدي ملعون

على فكرة
محاولتك حلوة
وان كانت مش جريئة كفاية

 
At ١/٦/٠٦ ٣:٥٨ م, Anonymous غير معرف said...

حلو موضوع اللعنة المحوجة ده
بس انا مابحبش البن المحوج
كلامك حلو يا واد يا هوميروس
حشاش يا و لا
اقصد حساس .. سورى

 
At ٢/٦/٠٦ ١٢:٥٣ ص, Blogger change destiny said...

:) ربنا يديكم من لعناته

 
At ٢/٦/٠٦ ٤:٢٧ م, Blogger karakib said...

شيء جميل اني اعرف شويه معلومات عن ناس قريت لها و ما شفتهاش
انتوك

 
At ٣/٦/٠٦ ٩:٣٢ م, Blogger shababik said...

يا رااااااجل
اولا عاجبني فكرة البوست اوي وكفاية انك افتكرتنا
ثانيا بقي أنا عكس شغف بالنسبة للجزء الاول عكسكم بعترف ان دي لعنة وبقر انها مش في ومش عاجبني اطلاق العموم لانك اكيد معرفتش كل الدني والتجارب اللي انا دخلتها وان شفتني مع بعض دخلت وخرجت من غير ما اكتسب لون يمكن لان كان لوني عاجبني ساعتها أو لاني مش بتلون غير بارادتي
أما بخصوص الدراسة مش فاهم تقصد اية بالتحديد بس عايز اقول الكلية علمتني فلسفة اكتر ما علمتني المفروض تعلمهولي واستفدت منها ورفضي لحااجات فيها وباسلوبي دة طبيعي هي بالنسبة لي شيء لة وجهة نظر هوة بيقول اة وانا بقول لا هي بتقول ممكن وانا بقول صعب ياعني انا كدة طولت اوي بس اخر كلمة ان كان في فعلا بذرة بيضا واضحة فانا بعترف بيها وبعتز بيها جدا لان زي ما بيقول باولو كويلهو هي دي اللي بشوف بيها العالم
والسلام عليكوووو
وانت عامل اية دلوقتييي

 
At ٤/٦/٠٦ ٤:١٧ م, Blogger كمنجاتي said...

فليصب عليك الرب نقمته وغضبه
أنا لبلاب ؛ أنا ليا لعنه تانيه هاقولك عليها بينا وبين نعض علشان الفضايح اللى أنت عملهلنا دى
وعلى فكره هو نسى يقول أنى وأنا نازل من العربيه اللى هتكون هيئه سياسيه
مش بعيد يجلى تليفون يقولى
"كل حاجه يمام ياباشا الواد دا خلاص سكتناه للأبد وجارى عمل الترتيبات الأخرى تمام ياباشا" وطبعا ساعتها هترتسم علنات النصر على وجهى وأدخل المطعم أطلب اللى أنا عايزه وأدى الجرسون بقشيش هايل واروح أنام وأنا ضميرى مرتاح
وسعتها بقى أبقى خلى حد ينفعك

 
At ٤/٦/٠٦ ٥:٤٣ م, Blogger هوميروس said...

عوليس:اعتقد ياامير ريتشارد ان نتجنب الحرب حقنا لدماء العرب والفرنجة
انا مستعد لعقابك بتدخين اروصة سجاير جنبي بس لازم اعرف هي نوعها ايه عشان الدكتور محرج علي انواع سجاير تتدخن جنبي وبلاش والنبي حكاية ارواح المدخنين القدامي دي انا مش قدهم تعيش كيلوباترا ومارلبورو وكِنت وكل قرايبهم الاجانب والعرب
غادة الكاميليا:مش ستات البيوت بس ده اللي عندهم برد كمان ومحلات العصير والسمك
شغف:اللعنات التي كنت اقصدها ربما تكون ميزات كلعنة شبابيك وغادة الكاميليا وميندونا او ربما تكون صفة مميزة جدا في الشخصية كلعنة كمنجة وخاصتك وغادة وفنجان او صفة احبها في شخص لتمسكه بها مثل عوليس اما تعبير لعنات فهو تعبير مجازي ومبسوط لانك الوحيدة اللي نسبتي لي لعنة وكنت عايزة المحاولة تبقي اجرا من كده ليه كنتي عايزة المدونين يقطعوني واعتقد انها كانت جريئة بالقدر الكافي اللي خلاكي تكتبي عنها البوست واخبرا الجرأة ما كانتش هدف في البوست انما كان الهدف الاساسي هو مداعبة ناس لهم مكانة عندي
فنجان قهوة:تعرفي لو كنتي بتحبي البن المحوج كنت انا هزعل لان دايما المتعة بتبقي في تذوق الاشياء النقية وايه حشاش دي عشان يعني بولع سجاير جنبي
changedenisty:من لم يكن منكم بلا لعنة فليرمني بحجر
كراكيب(انتوك):اي خدمة ياعم الحاج
نفرتيتي :صورتك حلوة ومنورة المدونة
شبابيك:علي فكرة اللي انت قلته هو اللي انا كنت اقصده ودي من اكتر الحاجات اللي بتخليني احبك قولي بقي اكلم اشرب عندكم الشاي امتي
كمنجة:مش قلتلكم ياجدعان بيحب السلطة بس ما قلتش ياكمنجة انت بتحب السلطة الخضرا اكتر ولا سلطة الطحينة وبالنسبة للعنة التانية اللي انت عايز تقولها اعتقد اتي عارفها

 
At ٤/٦/٠٦ ٦:٢٥ م, Blogger mindonna said...

ميين خمسة لخمسة و نص
و انا واقف مش عارفة ايه
و يااا حبيبي مش لاقياك

حلوة اوي الأغنية دي يا هوميرووس ، أنا هاجي أعزل عندكو قريب لو عندك مجموعة من الأغاني دي
بس ضحكتني علي آرائك ف الناس التانية
بالذات البت فنجان قهوة و غادة الكاميليا
و شغف فعلا عندها فعلا لعنة التحليل :))
الكتابة لعنة أكيد .. ياريت أكون حظيت بشرف اللعنة دي :)
بس هو رسمي بيدي إيحاء بالكاروهات ؟

إذا فلتزأر العاااسفة و لتكوم الحرب

 
At ٤/٦/٠٦ ٧:١٠ م, Blogger Ghada said...

ده انت اللي رقيق والله :D

جميل أوي انك تهدي بوست زي كده للناس اللي تعرفهم... مكنتش أعرف إنك بتعرف تراقب أوي كده... كلامك مثلاً عن فنجان قهوة.. يدل انك بتفهم في الناس

كفاية على رأي شبابيك انك افتكرتنا، شكراً على الكلام الجميل

بس على فكرة مش بعزف درامز :D

 
At ٤/٦/٠٦ ٧:١٧ م, Blogger mariamagdolen said...

انا بخاف من كلمت لعنة دى

 
At ٥/٦/٠٦ ٤:٥٢ ص, Blogger أوزوريس يتحدى ست said...

اللعنات ؛الله دا الموضوع جامد بس إيه دا فى حد بيقول كدا على أصحابه يلا أصحاب ولا بزنس
مع محبتى ست

 
At ٥/٦/٠٦ ٤:٥٧ ص, Blogger أوزوريس يتحدى ست said...

إيه ياعم الكأبه دى والقائمه القاتمه مالها السودا ولا هى عنطزه وخلاص
وبعدين إيه سجاير ورقه وسلطه ولمون والتحليل والبن المحوج
أنت فاتحه نادى إجتماعى
ربنا يهديك
أخوك فى الجهاد
أوزوريس

 
At ٥/٦/٠٦ ١١:٥٦ م, Blogger هوميروس said...

ميندونا:فلتزأر العاسفة علي راحتها بس متفصلش النت نأسف للعطل الفني المرة السابقة وبعدين انتي تنوري عندنا بس أنا كمان هبقي آجي عندكم لغاية الامتحانات ما تخلص وبالنسبة لرسمك هو ايحاءاته الكاروهتية دي وألوانه الخاصة هي اللي بتديه رونقه الخاص
غادة:علي فكرة الصفة اللي انا حطيتها جنب اسم كل واحد/ة دي مش اعتباطية دي مقصودة فالرقة بالنسبة لك مش مجاملة اما حكاية أراقب دي فالناس كده هيفتكروني مخبر... امال انت بتعزفي ايه انا سمعت حكاية الدرمز دي منين بس؟
ماريا ماجدولين :واحنا نقدر نخوفك خلاص بلاش الكلمة دي امشي يا لعنات هي هتسمع الكلام
شغف:لا ياستي التقطيع في المدونات أرحم كتير بلاش الحتت التانية أما اذا كان لابد منه فبلاش السيوف نقضيها سكاكين مطبخ
ست:وانا قلت حاجة ياعم انت جاي تهدي النفوس ولا ايه منور ياغالي
اوزوريس:كان نفسي أكون عارفك شخصيا عشان أنشك لعنة ما تقومش منها إلي الجهاد

 
At ١٠/٦/٠٦ ٧:١٨ م, Blogger Veeeva said...

أنا احتمال أغش الفكرة دي و أحطها في البلوج عندي...متخفش هبقي أقول اني شفتها هنا

:)

 
At ٢٠/٧/٠٦ ١٠:٢٨ ص, Blogger MAKSOFA said...

وبعد كل الأوراق المطلوبة سيقول لك الموظف فوت علينا بكرة

 

إرسال تعليق

<< Home